Wychowanie fizyczne

  

PODSTWA PROGRAMOWA 

 

Celem działań szkoły jest:


1.Wspomaganie harmonijnego rozwoju fizycznego i psychofizycznego.
2.Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie.
3. Wdrażanie do czynnego wypoczynku.

 

Zadaniem szkoły jest:

1. Zachęcanie do aktywności fizycznej.
2. Umożliwienie uczniom podejmowania aktywności ruchowej i wyrażania własnych przeżyć, doznań w zabawach, grach, tańcach i   współzawodnictwie.
3. Tworzenie warunków do doskonalenia sprawności kondycyjnej i koordynacyjnej.
4. Zapoznanie z podstawowymi technikami i zasadami dyscyplin sportowych.

 

Treści:

1. Ćwiczenia kształtujące i korygujące postawę ciała oraz stymulujące rozwój układu ruchu, oddychania, krążenia i nerwowego.
2. Formy ruchu stwarzające możliwości osiągnięcia sprawności kondycyjnej i koordynacyjnej
    i ocena postępów.
3. Ćwiczenia zwinnościowo – akrobatyczne oraz skoki gimnastyczne.
4. Podstawowe elementy techniki i taktyki w grach zespołowych i konkurencjach lekkoatletycznych oraz wybranych sportach zimowych, tańcach.
5. Ćwiczenia i zabawy według inwencji uczniów uwzględniające zasady współpracy
    i respektowania przepisów zasad i ustaleń.
6. Przepisy i zasady organizowania zajęć ruchowych z uwzględnieniem dbałości o zdrowie i bezpieczeństwo.
7. Kontrola oraz ocena rozwoju sprawności i funkcjonowania organizmu.
8. Zasady rywalizacji sportowej.
9. Krzewienie idei sportu, propozycje spędzania wolnego czasu, samodzielnego organizowania gier, zabaw i zawodów sportowych.

 

WYMAGANIA EDUKACYJNE Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
DLA KLAS IV – VIII
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
 
Zmiany w podstawie programowej wychowania fizycznego
 

Zmiana podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotu wychowanie fizyczne jest związana ze zmianą ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1599 i 2185) i ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe przewidzianą w art. 2 i art. 4 ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz.1718).

Zgodnie z art. 28 ust. 2a i 2c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe nauczyciel wychowania fizycznego w ramach obowiązkowego wymiaru zajęć wychowania fizycznego dla uczniów:

  • klas IV–VIII szkoły podstawowej, w tym uczniów klas szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie klas IV–VIII szkoły podstawowej,

będzie przeprowadzał raz w ciągu roku szkolnego w każdej klasie testy sprawnościowe określone w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 tej ustawy (tj. w przepisach wymienionych rozporządzeń), a wyniki z tych testów, datę ich przeprowadzenia oraz masę ciała i wiek ucznia szkoła będzie wprowadzała do ewidencji „Sportowe Talenty”, o której mowa w art. 36a ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, prowadzonej przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej.

W związku z tym w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie wychowania fizycznego, w części zatytułowanej „Warunki i sposób realizacji” zostały określone rodzaje testów sprawnościowych, które nauczyciele wychowania fizycznego będą przeprowadzali dla uczniów klas IV–VIII szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych (w tym szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego) oraz termin ich przeprowadzania.

 
Testy sprawnościowe obejmują:
 
  • bieg wahadłowy 10 razy po 5 metrów – służący pomiarowi zdolności szybkościowo-siłowo-koordynacyjnych,
  • 20-metrowy wytrzymałościowy bieg wahadłowy wykonywany według Europejskiego Testu Sprawności Fizycznej – Eurofit, opracowanego przez Radę Europy – służący pomiarowi zdolności wytrzymałościowych w biegu,
  • podpór leżąc przodem na przedramionach (deska) – służący pomiarowi zdolności siłowo-wytrzymałościowych całego ciała,
  • skok w dal z miejsca –służący pomiarowi skoczności i siły

 

Testy te powinny być przeprowadzane raz w ciągu roku szkolnego – w okresie od marca do kwietnia.

Wyniki przeprowadzanych testów sprawnościowych nie mogą mieć wpływu na ocenę ucznia z przedmiotu wychowanie fizyczne. W podstawie programowej kształcenia ogólnego dla przedmiotu wychowanie fizyczne zwraca się uwagę na rozróżnienie pojęć diagnozowanie i ocenianie oraz akcentuje, że pomiary sprawności fizycznej nie mogą być kryterium oceny z przedmiotu wychowanie fizyczne, lecz powinny być wykorzystywane do wskazania mocnych i słabych stron sprawności fizycznej ucznia w celu planowania dalszego jej rozwoju.

Dodatkowe informacje

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 373, z późn. zm.) przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej. Analogiczne regulacje w zakresie ustalania oceny z wychowania fizycznego w odniesieniu do uczniów szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne są przewidziane w rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 28 sierpnia 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 147).

Uczniowie zwolnieni z realizacji zajęć wychowania fizycznego na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza, zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych i § 5 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 28 sierpnia 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych, nie mają obowiązku uczestniczyć w ww. testach sprawnościowych.

Wprowadzenie tej zmiany służy realizacji wskazanych w podstawie programowej zadań wychowawczo-profilaktycznych, które szkoła powinna realizować z uczniami w kontekście obserwowanego stanu zdrowia i poziomu kondycji fizycznej dzieci i młodzieży.

 

Uczeń:
1.   Uczeń umie dokonać kontroli, oceny prawidłowej postawy ciała.
2.   Zna zasady hartowania organizmu w różnych warunkach pogodowych.
3.   Zna znaczenie stosowania ćwiczeń oddechowych.
4.   Umie dokonać pomiaru tętna.
5.   Potrafi dokonać pomiaru siły, szybkości- umie posługiwać się przyrządami pomiarowymi.
6.   Umie i zna zasady kulturalnego kibicowania podczas gier i zabaw.
7.   Zna zasadę: „wygrywać bez pychy, przegrywać bez pokory".
8.   Umie wykonać podstawowe elementy gimnastyczne wolne i na przyrządach.
9.   Wykonuje technicznie elementy LA.
10. Potrafi wykorzystać elementy techniczne w małych grach i grze uproszczonej.

 

KONTROLA I OCENA
W WYCHOWANIU FIZYCZNYM

 

Właściwie pojęta kontrola i ocena procesu wychowania fizycznego winna służyć:
· wdrażaniu uczniów do systematycznego samo kontrolowania i samooceny rozwoju fizycznego i sprawności fizycznej,
· wzmagania zainteresowania uczniów aktywnością ruchową,
· pozyskiwaniu przez nauczyciela i uczniów informacji o stanie procesu nauczania i uczenia się,
· obiektywnemu pomiarowi osiągnięć uczniów,
· podsumowaniu efektów pracy nauczyciela,
· zwiększeniu zainteresowania rodziców problemem zdrowia i stanem rozwoju fizycznego dzieci.

Wystawiana przez nauczyciela ocena (w oparciu o zasadę indywidualizacji) ma przekazać informację o rzeczywistych postępach ucznia, o jego wkładzie pracy w podwyższenie sprawności fizycznej i opanowaniu umiejętności ruchowych. Zasadniczym kryterium oceny z wychowania fizycznego powinien być wysiłek ucznia wkładany w usprawnianie jego psychofizyczne, predyspozycje i możliwości oraz zachowania prozdrowotne.

 

ZASADY OCENIANIA

 

1 Na zakończenie semestrów oceniane są elementy techniczne poszczególnych dyscyplin sportowych:

· lekkiej atletyki
· gier zespołowych
· gimnastyki
· piłki siatkowej
· piłki nożnej

W dzienniku lekcyjnym przy ocenach z poszczególnych dyscyplin dopuszcza się stosowanie skrótów:

· LA – lekka atletyka
· G – gimnastyka
· PS – piłka siatkowa
· PN – piłka nożna
· U – Unihokej
· PK – piłka koszykowa
· A – aktywność

Sprawność motoryczna oceniana jest w I półroczu na tle klasy. Powtórzenie tych samych prób motorycznych w II półroczu ukaże realne postępy uczniów w samo usprawnianiu i na tej podstawie wystawiana będzie ocena.
  • Uczeń jest zobowiązany do systematycznego przynoszenia stroju sportowego (biała koszulka + spodenki gimnastyczne lub spodnie dresowe) i obuwia sportowego. Jest to warunek czynnego uczestnictwa w lekcji wychowania fizycznego, świadczący o przygotowaniu ucznia do lekcji.
  • W jednym półroczu uczeń może być 2 razy nieprzygotowany do lekcji (brak stroju). 
  • Brak stroju zaznacza się w dzienniku za pomocą minusa (-). Trzy minusy – stanowią ocenę niedostateczną.
  • Reprezentowanie szkoły w zwodach sportowych jest podstawą do wystawienia oceny celującej za aktywność w każdym półroczu.
  • Uczeń może otrzymać ocenę cząstkową niedostateczną za nie przestrzeganie zasad BHP w czasie zajęć, oraz podczas przygotowywania się do nich.
  • Uczeń może zostać zwolniony z ćwiczeń na lekcji wychowania fizycznego, jeżeli jest po chorobie i posiada zwolnienie lekarskie z ćwiczeń lub zwolnienie wystawione przez rodziców na okres nie dłuższy niż 1 tydzień.
W przypadku dłuższej niedyspozycji zdrowotnej uczeń może zostać zwolniony z ćwiczeń (zwolnieniem lekarskim) na okres jednego semestru lub całego roku szkolnego. Zwolnienie zostaje udokumentowane i podpisane przez dyrektora szkoły, wychowawcę i nauczyciela wychowania fizycznego i umieszczone w aktach ucznia.
W rubryce ocena półroczna lub całoroczna wpisuje się – „zwolniony".
 

OCENIANE OBSZARY AKTYWNOŚCI

 

Sprawność kondycyjna: siła, szybkość, wytrzymałość, skoczność.
Sprawność koordynacyjna: zręczność, zwinność, równowaga, gibkość, taniec.
Umiejętności ruchowe:
utylitarne – przydatne w życiu codziennym,
zdrowotne – prawidłowa sylwetka, należyte funkcjonowanie organizmu,
produkcyjne – niezbędne w pracy dziś i w przyszłości,
estetyczne – gracja, wdzięk – zgrabne poruszanie się,
sportowe – sprawność, skuteczność w czynnościach sportowych,
rekreacyjno – turystyczne,
organizacyjne – organizowanie zajęć ruchowych sobie i innym.


  Wiadomości związane z:


· funkcjonowaniem organizmu,
· z kształtowaniem sprawności fizycznej,
· z organizacją zajęć ruchowych,
· z bezpieczeństwem na zajęciach ruchowych,
· z zasadami sportowego zachowania się i kultury kibica sport.
· z przepisami poszczególnych dyscyplin sportowych.

   Postawy:


· rozbudzanie zainteresowań aktywnością ruchową,
· motywowanie do aktywności ruchowej w wybranej dziedzinie,
· przekonanie do wartości ruchu na świeżym powietrzu,
· rozwijanie wrażliwości na piękno ruchu,
· kształtowanie umiejętności samooceny i samokontroli,
· przestrzeganie zasad i przepisów gry,
· postawa fair play w sporcie i w życiu,
· kształtowanie nawyku aktywnego wypoczynku,

 

KRYTERIA OCENY Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

 

OCENA CELUJĄCA:

1. Wykazuje bardzo duże postępy w osobistym usprawnianiu się.
2. Uczeń jest bardzo sprawny fizycznie.
3. Spełnia wymagania na ocenę bardzo dobrą.
4. Aktywnie uczestniczy w życiu sportowym szkoły lub też w innych formach działalności związanych z kulturą fizyczną poza szkołą.
5. Reprezentuje szkołę w zawodach sportowych.
6. Przestrzega zasadę fair play w sporcie i życiu.

 

OCENA BARDZO DOBRA:

1. Wykazuje duże postępy w osobistym usprawnianiu się.
2. Uczeń jest sprawny fizycznie.
3. Ćwiczenia wykonuje prawidłową techniką, dokładnie i w odpowiednim tempie, zna założenia taktyczne i przepisy dyscyplin sportowych.
4. Umiejętnie wykorzystuje wiadomości z zakresu kultury fizycznej w praktycznym działaniu.
5. Systematycznie doskonali swoją sprawność motoryczną.
6. Jego postawa społeczna, zaangażowanie i stosunek do wychowania fizycznego nie budzą najmniejszych zastrzeżeń.
7. Bierze aktywny i systematyczny udział w zajęciach SKS, zawodach sportowych lub innych formach aktywności ruchowej.

 

OCENA DOBRA:

1. Sprawność fizyczna ucznia jest na poziomie dobrym.
2. Ćwiczenia wykonuje prawidłowo, lecz z małymi błędami technicznymi.
3. Posiada wiadomości z zakresu kultury fizycznej i potrafi je wykorzystać w praktycznym działaniu przy pomocy nauczyciela.
4. Nie potrzebuje większych bodźców do pracy nad osobistym usprawnianiem, wykazuje stałe i dobre postępy w tym zakresie.
5. Jego postawa społeczna i stosunek do kultury fizycznej nie budzą większych zastrzeżeń.
6. Nie bierze udziału w zajęciach pozalekcyjnych i innych formach aktywności ruchowej poza terenem szkoły.

 

OCENA DOSTATECZNA:

1. Uczeń dysponuje przeciętną sprawnością fizyczną.
2. Ćwiczenia wykonuje niepewnie i z większymi błędami technicznymi.
3. Jego wiadomości z zakresu kultury fizycznej są na niskim poziomie i nie potrafi ich wykorzystać w praktyce.
4. Wykazuje małe postępy w usprawnianiu.
5. Przejawia braki w zakresie wychowania społecznego, w postawie i stosunku do kultury fizycznej.
6. Nie bierze udziału w zajęciach pozalekcyjnych i wykazuje brak zainteresowania nimi.

 

OCENA DOPUSZCZAJĄCA:

1. Uczeń jest mało sprawny fizycznie.
2. Ćwiczenia wykonuje niechętnie i z dużymi błędami technicznymi.
3. Posiada małe wiadomości z zakresu kultury fizycznej, nie potrafi wykonać prostych zadań związanych z samooceną.
4. Wykazuje brak nawyków higienicznych.
5. Nie jest pilny i wykazuje bardzo małe postępy w usprawnianiu fizycznym.
6. Przejawia poważne braki w zakresie wychowania społecznego, ma niechętny stosunek do ćwiczeń.
7. Unika zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych z kultury fizycznej.

 

OCENA NIEDOSTATECZNA:

1. Uczeń charakteryzuje się niewiedzą w zakresie kultury fizycznej.
2. Ma lekceważący stosunek do zajęć i nie wykazuje żadnych postępów w rozwoju sprawności fizycznej.
3. Na zajęciach wychowania fizycznego wykazuje rażące braki w zakresie wychowania społecznego. Jego stosunek do przedmiotu jest negatywny.