Wycieczka - Wieliczka, Kraków, Wadowice

W dniach 9 – 10 XII 2021 r. uczniowie kl. IV – VIII pojechali na dwudniową wycieczkę do Wieliczki, Krakowa i Wadowic.

Pierwszego dnia zwiedziliśmy kopalnię soli w Wieliczce oraz Muzeum Żup Krakowskich. Pod opieką przewodników i nauczycieli zeszliśmy drewnianymi schodami do kopalni. Poznaliśmy historię tego miejsca i legendę o św. Kindze. Poznaliśmy Skarbnika – ducha kopalni oraz inne rzeźby solne. Każdemu podobała się kaplica św. Kingi, którą uwieczniliśmy na pamiątkowych zdjęciach. Następnie udaliśmy się do Muzeum Żup Krakowskich, gdzie poznaliśmy historię górnictwa soli. Obejrzeliśmy narzędzia, którymi dawniej posługiwali się górnicy. Po południu przyjechaliśmy do Krakowa i odbyliśmy spacer po Rynku. Podziwialiśmy słynne sukiennice. Po spacerze pojechaliśmy na posiłek i zakwaterowaliśmy się w hostelu. Następnego ranka wybraliśmy się na Wzgórze Wawelskie. Tam czekała już pani przewodnik, która oprowadziła nas po dziedzińcu zewnętrznym oraz arkadowym Zamku Królewskiego. Następnie skierowaliśmy się do Katedry Wawelskiej. Poznaliśmy historię koronacji królów polskich, weszliśmy na wieżę, by dotknąć serca dzwonu Zygmunta. Wszyscy się wyciszyliśmy, kiedy zeszliśmy do krypt. Zobaczyliśmy miejsca pochówku rodzin królewskich i bohaterów narodowych. Zatrzymaliśmy się przy grobie prezydenta Lecha Kaczyńskiego i jego małżonki Marii. Po zwiedzeniu Wawelu udaliśmy się na spacer po historycznych ulicach Krakowa. Na ul. Kanonicznej obejrzeliśmy dom kronikarza Jana Długosza. Byliśmy na Placu św. Marii Magdaleny. Odwiedziliśmy kościół św. Piotra i Pawła, a na ul. Grodzkiej obejrzeliśmy dom pod lwem. Tak dotarliśmy do Bazyliki Mariackiej, w której podziwialiśmy ołtarz Wita Stwosza. Tak pożegnaliśmy Kraków i udaliśmy się do Wadowic. W Wadowicach zwiedziliśmy dom Karola Wojtyły – papieża Polaka. Poznaliśmy jego życie, kiedy jeszcze był dzieckiem. Byliśmy również w bazylice Wadowickiej, w której Karol Wojtyła przyjął chrzest i służył do mszy. Późnym wieczorem, z głowami pełnymi wrażeń i nowych wiadomości wróciliśmy do domów. To była niezapomniana lekcja historii.

Autor: p. Katarzyna Miziała, p. Rafał Lisowski, p. Magdalena Kalinowska, p. Monika Plucińska-Majczak